Starlink op de auto?

Stel je eens voor: je bent in niemandsland en moet snel een internet verbinding realiseren terwijl je geen vaste stroomaansluiting hebt. Wat doe je dan?

Het antwoord is simpel: je gebruikt je auto als aggregaat in combinatie met Starlink.

Wat heb je nodig?
– 12V converter kitje voor Starlink. Deze zet 12V om naar 48V PoE voor de voeding van de Starlink.
– Router (in mijn geval de Unifi UCG-Ultra).
– Bluetti EB3A voor stroom.
– 12V oplaadkabel met aansteker-aansluiting om de EB3A op te laden.
– Access point (De TP-Link Omada EAP620HD heb ik gebruikt als test).
– Magneetjes met schroefdraad en bouten om de Starlink stabiel op de dak van de auto te monteren (optioneel).

Hoe ga je te werk?
– Zet de Starlink neer op de gewenste plek en sluit deze aan op de 12V converter kit.
– Zet de auto aan.
– Plug de 12V oplader voor de EB3A in de aansteker en sluit deze aan op de EB3A.
– Sluit Starlink aan op de EB3A op de 12V-zijde en wacht tot de Starlink opgestart is.
– Daarna sluit je de router aan. Als je router hebt met ingebouwde Wifi, ben je hier klaar.
Mocht je geen router hebben met Wifi, sluit dan tenslotte je access point aan.

Foto’s
Geen blog van mij is compleet zonder foto’s, dus hierbij een aantal foto’s van de setup:


Dit is de 12V converter kit die ik heb gebruikt. Ik heb er een extra kabel aangesloten met een DC-connector die op de EB3A past.

Dit is de Bluetti EB3A. Links zit de Starlink 12V converter aangesloten, daarna USB-C voor de Unifi UCG-Ultra en vervolgens een 230V stekker voor mijn access point.

Dit is mijn netwerk-koffer. Hier heb ik alles (behalve Starlink) in zitten wat nodig is. De EB3A past hier ook in, maar dan kan hij de warmte niet kwijt.

De Starlink op het dak van mijn auto. Magneetjes aan de voet gemaakt en wat vilt zodat mijn dak niet beschadigd.

Laptopje meegenomen om één en ander te configureren en testen.

 

Allemaal leuk en aardig, maar hoe lang kun je dan de boel draaiend houden?

In mijn geval heb ik een Toyota Prius 2 gebruikt. Dit is een hybride auto, dus de motor draait niet continu. De bedrijfstijd is afhankelijk van de auto.

De motor van mijn auto gaat 2 keer per uur aan om de hybride accu bij te laden. Hij houdt de accu tussen 40 en 50 procent. Dit duurt ongeveer 3 minuten.
Dus draait de motor van mijn Prius elke uur 6 minuten.
Als ik het internet moet geloven, kost dat mij 0,22 liter per uur. Als je rekening houdt met een tankinhoud van 45 liter, kan ik met mijn auto ongeveer 8 dagen lang Starlink inclusief toebehoren laten draaien.

Zoals ik in mijn vorige post heb aangegeven, kan de EB3A ongeveer 3 á 4 uur op een volle accu werken. Met de 12V converter kit gebruikt Starlink iets minder stroom, dus misschien iets langer, maar dat heb ik deze keer niet gemeten.
Ook is het gebruik van zonnepanelen natuurlijk mogelijk.